اخبار
- 1
- 2
- 3
برگزاری دوازدهمین همایش کشوری ادکا
گزارش تصویری از برگزاری دوازدهمین همایش کشوری اتحادیه ادکا در دانشگاه شهید چمران اهواز، سالن دانشکده کشاورزی #شروع_برنامه سخنرانی دکتر کوهی رستمی سخنرانی دکتر مکتبی سخنرانی اقای محمد عباسپر دبیر کل ادکا13 سخنرانی دکتر رضایی...
تاریخ : 1401/02/20
بازدید : 2018
دوازدهمین همایش کشوری ادکا
همایش نقشها، کارکردها و خدمات کتابخانهها و مراکزاطلاعرسانی در بحرانها تاریخ برگزاری: یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مکان برگزاری: دانشگاه شهید چمران اهواز، سالن دانشکده کشاورزی پیوند (لینک) برگزاری: https://www.skyroom.online/ch/libedarekol/adkaconf زمان برگزاری: شروع از...
تاریخ : 1401/02/11
بازدید : 1987
دوازدهمین همایش ادکا(تمدید)
دوازدهمین همایش ملی اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی ایران(ادکا) تمدید میشود. عنواننقشها، کارکردها و خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در بحرانها محورهای همایش: محور اول: کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در...
تاریخ : 1400/10/14
بازدید : 2299
بازاریابی اطلاعاتی
بازاریابی اطلاعات چیست؟ بازاریابی اطلاعات یعنی ایجاد، ارتقا و فروش اطلاعات که ممکن است به عنوان کسبوکاری مستقل مطرح باشد. ۶ دلیل برای ساختن کسبوکارهایی بر پایه بازاریابی اطلاعات در این پست برای...
تاریخ : 1400/09/26
بازدید : 2349
مقاله های انگلیسی
در این پست چند وبسایت برای دریافت مقالات انگلیسی رایگان برای شما معرفی شده.لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید http://uilisa.ir/http://adka.blogfa.com/https://www.instagram.com/Uilisa/
تاریخ : 1400/09/26
بازدید : 2281
کتاب درمانگر
اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی ایران(ادکا) با همکاری کتابخانه مرکزی استان خوزستان و انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار میکند: چگونه یک...
تاریخ : 1400/09/26
بازدید : 2295
پایگاه ایرانداک
راهنمای استفاده از پایگاه داده ایرانداکایرانداک پایگاهی فارسی است و پسوند «داک» از کلمه Document به معنای مستندسازی گرفته شده و به فلسفه شکل¬گیری این پایگاه اطلاعاتی اشاره میکند؛ پایگاهی...
تاریخ : 1400/08/18
بازدید : 2366
اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی8
راهاندازی موسسهای برای ارائه خدمات سنتیاما اگر بخواهیم از جمله خدماتی را که یک فرد تحصیلکرده در این رشته میتواند به عنوان شغل سنتی خود در نظر بگیرد، باید به...
تاریخ : 1400/08/18
بازدید : 2155
دوازدهمین همایش ادکا
دوازدهمین همایش ملی اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی ایران(ادکا) برگزار میشود. ***عنوان***نقشها، کارکردها و خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در بحرانها *محورهای همایش:محور اول: کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در...
تاریخ : 1400/07/18
بازدید : 2588
انتخاب مجله برای مقالات
همان اندازه که نگارش مقاله علمی می تواند دشوار باشد، انتخاب مجله مناسب برای چاپ آن نیز سخت است. شما باید موارد مختلفی را برای انتخاب یک ژورنال در نظر بگیرید تا نه تنها...
تاریخ : 1400/07/18
بازدید : 2337
اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی7
راهاندازی مؤسسهای برای آموزش مهارتهای تخصصیراهاندازی مؤسسات آموزشی برای برگزاری کارگاههای کسب مهارت، یکی دیگر از فعالیتهایی است که از طریق آن میتوان کسب درآمد کرد. این کارگاهها میتواند تحت سرفصلهایی...
تاریخ : 1400/07/06
بازدید : 2331
نشریه
شماره ششم نشریه علمی-تخصصی ادکا(بهار و تابستان۱۴۰۰) منتشر شد.این شماره شامل مقالات مروری، ترجمه و پژوهشی است که توسط اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی ادکا با مدیریت مسئولی آقای دکتر اصنافی، سردبیری...
تاریخ : 1400/07/06
بازدید : 2538
ادکا پلاس4
گزارش چهارمین گفتگوی صمیمانه با اعضای شورای مرکزی انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم در این گفتگو ابتدا همانند گفتگوهای قبل دبیر اتحادیه به معرفی تاریخچه ادکا...
تاریخ : 1400/06/31
بازدید : 2517
اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی6
بخش ششم اشتغال در علم اطلاعات و دانش شناسی راه اندازی موسسه ی خدمات پژوهشی خدمات پژوهشی از جمله دیگر خدماتی است که یک فرد تحصیل کرده در رشته علم اطلاعات و...
تاریخ : 1400/06/31
بازدید : 2319
پایگاه ebsco
ا ابسکو (EBSCO) ناشر مجلات نیست بلکه یکی از اولین و بزرگترین پایگاههای جستجوی آنلاین کتاب و مقالات الکترونیک برای کالجها، دانشگاهها، کتابخانههای عمومی، بیمارستانها، مؤسسات درمانی، شرکتها، مؤسسات دولتی و مدارس است. این...
تاریخ : 1400/06/29
بازدید : 2517
اساسنامه
اساسنامه
اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی
علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)
دیماه 1394
فصل یکم- کلیات و اهداف
ماده 1-
بهمنظور استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی دانشجویی و گسترش همکاریهای گروهی علمی در سطح ملی و بینالمللی «اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی ایران (ادکا) در سال 1385 تأسیس شد.
تبصره 1- در متن حاضر بهمنظور رعایت اختصار از واژه «اتحادیه»، بهجای «اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانشگاهی ایران (ادکا)» و از «انجمن»، بهجای «انجمن علمی دانشجویی» استفادهشده است.
ماده 2-
اتحادیه سازمانی غیرانتفاعی متشکل از انجمنهای علمی دانشجویی فعال در حوزههای علمی مرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و رشته کتابداری پزشکی که در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور فعالیت میکنند، میباشد.
ماده 3- مدت و چارچوب فعالیت
اتحادیه از تاریخ تصویب اساسنامه اولیه توسط مجمع عمومی (سال 1385) برای مدت نامحدود تشکیلشده و از تاریخ اخذ مجوز فعالیت از اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای شخصیت حقوقی است. اتحادیه از قوانین جمهوری اسلامی ایران پیروی میکند و مشخصاً ملزم به رعایت آئیننامه انجمنهای علمی دانشجویی و دستورالعمل اجرائی فعالیت اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی است.
ماده 4- حوزههای فعالیت
اتحادیه در زمینههای علمی و پژوهشی مرتبط با حوزههای تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی فعالیت میکند. ازجمله حوزههای فعالیت اتحادیه از قرار زیر است:
- انتشار کتب و نشریات علمی سراسر
- ارتباط با نهادها و انجمنهای علمی و تخصصی داخلی و بینالمللی
- برگزاری گردهمایی علمی در سطح ملی و بینالمللی
- برگزاری مسابقات علمی در سطح ملی و بینالمللی
- نمایندگی علمی دانشجویان رشتههای علم اطلاعات و دانش شناسی و ارتباط با نهادهای مؤثر در حوزه سیاستگذاری آموزشی و پژوهشی
- .......
تبصره 1- برنامههای اتحادیه باید از طریق هماهنگی با انجمنهای علمی عضو اتحادیه به میزبانی دانشگاهها برنامهریزی و اجرا شود.
ماده 5- اهداف
اهدافی که از طریق فعالیتهای اتحادیه پیگیری میشود از قرار زیر است:
- ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن روحیه مشارکت جمعی و خلاقیت و شکوفایی علمی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
- شناسایی نیازهای کشور و تلاش برای برطرف نمودن معضلات و مشکلات
- تلاش برای فراگیرشدن اتحادیه در سطح ملی از طریق عضویت کلیه انجمنهای علمی رشتههای علم اطلاعات و دانش شناسی و حمایت از راهاندازی و تشکیل انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاهها
- ارتقاء سطح فعالیت انجمنهای علمی از طریق همافزایی و همکاری مشترک و تکثیر ایدههای موفق
- مدیریت، هماهنگی و نظارت بر فعالیتها و حمایت از حقوق انجمنهای علمی عضو اتحادیه به جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود
- ایجاد زمینه همکاری با مراکز علمی، پژوهشی یا صنعتی داخلی و بینالمللی
- ترغيب دانشجويان علم اطلاعات و دانش شناسی ایران کليه دانشگاهها (اعم از دانشگاههاي زير نظر وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامي) جهت مشارکت و همکاريهاي علمي و پژوهشي
- شناساندن اهميت حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی و اعتلاي جايگاه کتابداران در سطح جامعه دانشجويي و سایر اقشار جامعه
- جذب و تشويق دانشجويان و بالا بردن انگيزه آنها در زمينه علم اطلاعات و دانش شناسی
- ارائه پيشنهادهای دانشجويان از طريق کانال اتحاديه انجمنهاي علمي دانشجويي علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادكا) به مراکز مختلف
- تجليل از دانشجويان پژوهشگر و نمونه حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی
- برگزاري سمينارها، گردهماييها و برپایی نمايشگاهها
- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي جهت بهروزرسانی اطلاعات دانشجويان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (تمام گرايشها)
- تدوین کتب و نشريات علمي و پژوهشي در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی به شکل چاپي و غيره
- همکاری با انجمنها و سازمانهای داخلی و برونمرزی مرتبط با حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی
- شناسايي و معرفي فرصتهاي شغلي به دانشجويان
- ترويج آخرين اطلاعات علمي، تحقيقاتي و كاربردي
- حمایت جهت راهاندازی و تشکیل انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی
- ....
ماده 6- برنامههای اتحادیه
شورای مرکزی اتحادیه موظف است به برنامهریزی برای برگزاری برنامههای زیر در طی دوره مسئولیت:
- انتشار نشریه علمی تخصصی ادکا
- برگزاری سالانه همایش سراسری ادکا
- برگزاری کارگاههای علمی
- برگزاری جشنواره برترینهای حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی هر دو سال یکبار
- سیاستگذاری برای انجمنهای علمی دانشجویی وابسته
- برگزاری نشستهای تخصصی مرتبط با اهداف اتحادیه
ماده 7- اصول حاکم بر فعالیتهای اتحادیه
اصول حاکم بر فعالیتهای اتحادیه عبارتاند از:
- پایبندی به اخلاق حرفهای و آکادمیک
- التزام به اصل شورا و مشورت و پرهیز از خودرایی و استبداد رأی
- التزام به اجرای تصمیمات اتحادیه
- حاکم بودن اصل حسابرسی و مسئولیتپذیری
ماده 8- تخلف تشکیلاتی
موارد زیر ازجمله تخلفات تشکیلاتی بهحساب میآیند:
- سوءاستفاده از مهر و نشان اتحادیه و بدون تصویب شورای مرکزی
- سوءاستفاده از بودجه و عدم شفافیت مالی
- عدم التزام نسبت به اصول اتحادیه (موضوع ماده 7)
تبصره 1- شورای مرکزی ملزم به ارائه آییننامه داخلی جهت تصویب مجمع عمومی بهمنظور تعیین مصادیق، هیئت بررسی و احکام متناسب با تخلفات تشکیلاتی خواهد بود.
فصل دوم- ضوابط عضویت در اتحادیه
ماده 9- اعضای حقوقی
انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که فعال در حوزه علمی علم اطلاعات و دانش شناسی هستند میتوانند عضو اتحادیه شوند. نماینده انجمنهای عضو اتحادیه حق حضور در مجمع عمومی را دارد و به نمایندگی از انجمن صاحب شانیت تصمیمگیری و تصمیمسازی ذیل مقررات این اساسنامه خواهد بود.
ماده 10- ضوابط عضویت انجمن در اتحادیه
ضوابط عضویت انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها در اتحادیه عبارتاند از:
- حوزه فعالیت انجمنهای عضو باید مرتبط با حوزه علمی و تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی باشند.
- پذیرش و التزام نسبت به اساسنامه اتحادیه
- التزام به اجرای مصوبات اتحادیه
- ....
ماده 11- شرایط نماینده انجمن
شرایط نماینده انجمن حاضر در مجمع اتحادیه در زمان برگزاری مجمع عمومی:
- دانشجو باشد.
- عضو شورای مرکزی انجمن باشد.
فصل سوم- ارکان اتحادیه، اختیارات و وظایف
ماده 12- ارکان اتحادیه
ارکان اصلی اتحادیه عبارتاند از مجمع عمومی، شورای مرکزی و بازرس (بازرسان).
ماده 13- مجمع عمومی
مجمع عمومی بالاترین رکن تصمیمگیری در اتحادیه است که بهصورت عادی (سالانه) یا فوقالعاده تشکیل میشود.
ماده 14- اختیارات و وظایف مجمع عمومی عادی:
14-1- بررسي، تبادلنظر و تصميمگيري پيرامون مشكلات و مسائل و تصويب خطمشی اتحادیه
14-2- بررسی و تصویب اساسنامه در مجمع تأسیسی و اصلاح آن در مجمعهای آتی
14-3- انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان اتحادیه
14-4- تفسیر اساسنامه
ماده 15- نحوه برگزاری مجمع عمومی
15-1- برنامهریزی جهت برگزاری مجمع عمومی بر عهده شورای مرکزی اتحادیه با هماهنگی دانشگاه و انجمن میزبان است.
15-2- مجمع عمومی عادی سالی یکبار و در ماه آذر تشکیل میشود و با حضور نصف بهعلاوه یک نمایندگان کل انجمنهای عضو اتحادیه رسمیت خواهد یافت، مشروط به آنکه حداقل بیست انجمن علمی از ده دانشگاه دولتی در مجمع حضورداشته باشند.
تبصره 1- درصورتیکه در دعوت نخست، جلسه مجمع عمومی به رسمیت نرسید، جلسه دوم مجمع عمومی با حضور حداقل بیست انجمن از ده دانشگاه دولتی رسمیت خواهد یافت.
تبصره 2- شورای مرکزی اتحادیه موظف است حداقل دو هفته پیش از برگزاری مجمع، انجمنهای عضو را کتباً از طریق ارسال نامه سفارشی و یا از طریق ارسال ایمیل رسمی با تائید دریافت ایمیل از دریافتکننده، نسبت به زمان، مکان و برنامههای برگزاری مجمع مطلع سازد.
تبصره 3- انجمنهای عضو اتحادیه موظفاند یک هفته پیش از برگزاری مجمع عمومی، نماینده خود را به شورای مرکزی اتحادیه معرفی نمایند.
15-3- اداره جلسات مجمع عمومی بر عهده هیئترئیسه سه نفره با ترکیب رئیس، نائب رئیس و منشی خواهد بود که در ابتدای جلسه مجمع بارأی اکثریت نسبی حاضران انتخاب میشوند.
تبصره 1- اعضای منتخب هیئترئیسه مجمع نمیتوانند کاندیدای شورای مرکزی اتحادیه شوند.
15-4- دستور جلسات مجمع در حین برگزاری مبتنی بر پیشنهادهایی خواهد بود که کتباً توسط انجمنهای حداقل سه دانشگاه به هیئترئیسه مجمع ارائهشده باشد.
15-5- مجمع عمومی میتواند بهتناسب نیاز، کمیسیونهای تخصصی را برنامهریزی کرده و طرحها و پیشنهادها را قبل از طرح در مجمع، به تصویب کمیسیون تخصصی برساند. رأی کمیسیون جنبه مشورتی داشته و پیشنهادها میتواند محدود به طرح در کمیسیون نباشد.
15-6- مجمع عمومی در جلسه رسمی، بارأی اکثریت حاضران مصوبه خواهد داشت و مصوبه مجمع برای شورای مرکزی و انجمنهای عضو لازمالاجراست.
ماده 16- مجمع عمومی فوقالعاده
به درخواست 3/2 از اعضای شورای مرکزی اتحادیه یا 3/1 از انجمنهای عضو بهمنظور انجام وظایف مجمع عمومی عادی و یا موارد ذکرشده در زیر تشکیل میشود:
- عزل و استیضاح اعضای شورای مرکزی یا بازرس (بازرسان) اتحادیه
- جایگزینی اعضای شورای مرکزی یا هیئترئیسه به دلایلی چون استعفا و یا استیضاح در مواردی که شورای مرکزی از نصاب میافتد.
تبصره 1- رسمیت جلسات مجمع عمومی عادی یا فوقالعاده مشروط به حضور نماینده اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
ماده 17- بازرس
مجمع عمومی در جلسه سالانه دو نفر را بهعنوان بازرس اتحادیه انتخاب میکند. نفر اول بازرس اصلی و نفر دوم بازرس علیالبدل خواهد بود. وظایف بازرس اتحادیه عبارت است از
- بررسي كليه اسناد و اوراق مالي اتحادیه و تهيه گزارش براي مجمع عمومي؛
- حضور در جلسات شورای مرکزی و تهيه گزارش عملكرد براي ارائه به مجمع عمومي؛
- پیگیری اجرای مصوبات مجمع در جلسات شورای مرکزی اتحادیه
- رسیدگی به شکایات
- نظارت بر تهیه و اجرای آییننامههای داخلی
- ....
ماده 18- شورای مرکزی
18-1- جلسات شورای مرکزی با حضور اکثریت اعضای شورا رسمیت یافته و تصمیمات با اکثریت آراء حاضرین معتبر خواهد بود.
18-2- دعوت از اعضای شورای مرکزی باید حداقل 10 روز قبل از تشکیل جلسه توسط دبیر اتحادیه صورت پذیرد.
18-3- الزامي است حداقل يك نفر از بازرسان در جلسات شورای مرکزی بهعنوان عضو مدعو بدون حق رأی شرکت کنند. دبیر اتحادیه موظف به دعوت از بازرسان اتحادیه برای جلسات شورای مرکزی است.
18-4- وظایف و اختیارات شورای مرکزی
- مدیریت امور اتحادیه طبق اساسنامه و مصوبات مجمع
- گسترش تعداد انجمنهای عضو و دعوت از انجمنهای غیر عضو برای حضور در مجمع
- هماهنگی انجمنهای عضو جهت برگزاری برنامهها
- تشکیل کمیتههای تخصصی و نظارت بر فعالیت ایشان
- قبول مسئولیت کمیتههای مختلف اتحادیه توسط اعضای شورای مرکزی و ارائه گزارش از عملکرد کمیته به مجمع عمومی
- مسئولیت سخنگویی اتحادیه و نمایندگی آن در مجامع علمی و دانشگاهی
- هماهنگی برگزاری مجمع عمومی عادی یا فوقالعاده
- ارائه گزارش از عملکرد شورای مرکزی به مجمع عمومی و پاسخگویی در قبال مسئولیتها
- تشکیل شورای مشورتی اتحادیه با دعوت از محققان، صاحبنظران، افراد صاحبتجربه و ادوار اتحادیه
- ارتباط با مجامع تخصصی داخلی و بینالمللی
- انتخاب و معرفی نماینده در مجامع علمی داخلی و بینالمللی از جانب اتحادیه
- ....
ماده 19- اعضای شورای مرکزی
19-1- شورای مرکزی متشکل از 7 عضو اصلی و 2 عضو علیالبدل است که با رأی اکثریت نسبی حاضران در مجمع انتخاب میشوند.
19-2- شورای مرکزی در اولین جلسه کاری خود موظف به انتخاب دبیر اتحادیه، و مسئولان کمیتههای مختلف است. اعضای شورای مرکزی اتحادیه در قبال اختیارات و وظایف خود به شورای مرکزی و مجمع عمومی پاسخگو هستند.
19-3- شرایط اعضای شورای مرکزی
- امکان تخصیص وقت کافی
- شهرت اخلاقی، علمی و دانشگاهی
- مدیر و مدبر و منظم در امور
- عضویت در مجمع به نمایندگی از انجمن عضو اتحادیه در زمان برگزاری مجمع
- .....
19-4- طرق پایان عضویت در شورای مرکزی
- استعفا: عضو شورای مرکزی باید کتباً استعفای خود را تسلیم شورای مرکزی کرده و در شورای مرکزی نیز به تصویب برسد.
- استیضاح: استيضاح عضو شوراي مركزي پسازآن ممكن خواهد بود كه عضو شوراي مركزي، پس از طرح سؤال مجمع عمومي از او، سؤالکنندگان را بهنحویکه سؤال از نصاب بيفتد قانع نكرده باشد.
تبصره 1- برای طرح سؤال، امضای 3/1 از اعضای مجمع لازم است. استیضاح در مجمع فوقالعاده انجام میشود و باید به تصویب مجمع برسد.
ماده 20- اختیارات و وظایف دبیر اتحادیه
دبیر اتحادیه نماینده حقوقی اتحادیه در جوامع علمی و تخصصی داخلی و بینالمللی و بالاترین مقام اتحادیه خواهد بود و از جانب اتحادیه وظایف و اختیارات زیر را دارد:
- نماینده حقوقی و صاحب حق امضاء از جانب اتحادیه
- رابط اتحادیه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئول پیگیری تصویب اصلاحات اساسنامه
- برنامهریزی جهت تشکیل جلسات شورای مرکزی و ریاست و اداره آن
- ارائه گزارش از عملکرد شورای مرکزی به مجمع عمومی
- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای اتحادیه برای ارائه به مرجع نظارت و مجمع عمومی
- مسئولیت پیگیری مصوبات جلسه شورای مرکزی
ماده 21- شورای مشاوران
شورای مرکزی اتحادیه موظف است جلساتی را برای مشورت و ارتقاء سطح فعالیتهای اتحادیه ترتیب دهد. اعضای شورای مشاوران میتوانند از بین صاحبنظران داخلی و بینالمللی، ادوار اتحادیه و دانشآموختگان موفق، صاحبان حرفه و کسبوکارهای موفق و ... باشند.
فصل چهارم- بودجه و موارد متفرقه
ماده 22- منابع مالی و درآمدها
22-1- اتحادیه میتواند از محل موارد زیر به اخذ کمک مالی بپردازد:
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر نهادهای دولتی و عمومی
- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاورهای و یا فروش کتب و نشریات علمی
- دریافت هدایا، کمکها و اسپانسرها
22-2- کلیه عواید و درآمدهای اتحادیه باید صرف اهداف و فعالیتهای طرحشده در این اساسنامه شود. درآمدها و هزینههای اتحادیه باید ثبت و شرح آن به اطلاع اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مجمع عمومی اتحادیه برسد.
ماده 23- کمیتهها
1. کميته آموزش:
-برنامهریزی و تلاش در جهت بالا بردن سطح علمي دانشجويان
-برگزاري دورهها و کارگاههاي آموزشي موردنیاز دانشجويان و در صورت لزوم اردوها و بازديدهاي علمي
-تهيه و انتشار انواع جزوه و بروشورهاي آموزشي زير نظر هیئتمدیره با همکاري کميته انتشارات
-ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته مستندسازی جهت نگهداری در آرشیو ادکا و رونوشت به کمیته انتشارات
2. کميته اطلاعرسانی:
- تبليغ فعاليتهاي اتحاديه در رسانههاي جمعي
- اطلاعرسانی كليه جلسات هیئتمدیره به اعضاي آن
- اطلاعرسانی فعاليتهاي اتحاديه به سازمانها و ارگانهاي مربوطه
- اداره وبلاگ و وبسایت و گروه بحث
- اطلاعرسانی اخبار انجمنهاي علمي– دانشجويي کتابداري و اطلاعرسانی دانشگاههاي مختلف
كميته مالي:
- دريافت حق عضويت از اعضا (کارشناسی 30000 ریال، کارشناسی ارشد 50000 ریال، دکتری 80000 ریال)
- درآمد ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي
- دريافت بودجه لازم از وزارت علوم تحقيقات و فناوري و انجمن علمي كتابداري و اطلاعرسانی ايران
- حمايتهاي مالي از نهادهاي مربوطه
-. ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته روابط عمومی جهت نگهداری در آرشیو ادکا و رونوشت به کمیته انتشارات
- درج و حسابرسی کلیه امور مالی کمیتهها و ارائه آن به ناظران
1. فاکتور هزينه فعاليتهاي اتحاديه، لازم است در اين کميته ثبت و تنظيم گردد.
2. وظايف اين کمیته عبارتاند از:
1-2. ارائه گزارش مالي ماهانه به هیئتمدیره و شش ماه یکبار به مجمع عمومي
2-2. برآورد و تخصيص هزينه طرحهاي تصویبشده در هیئتمدیره
3-2. شناخت و جذب حاميان مالي
کميته انتشارات:
- انتشار فعاليتها و مقالات برتر دانشجويان دانشگاههاي مختلف
- معرفي کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
- انتشار گزارش سمينار، سخنراني و همايشهاي کتابداري و اطلاعرسانی در خبرنامه داخلی
-معرفی ایدههای جدید مطرحشده در نشریات الکترونیکی
- تدوین و انتشار خبرنامه داخلی و نشریه تخصصی ادکا بهصورت الکترونیکی و چاپي
- ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته مستندسازی جهت نگهداری در آرشیو ادکا
- ثابت بودن سردبیر و مدیرمسئول نشریه تخصصی و تغییر آن در صورت صلاحدید هیئتمدیره و ناظران
كميته پژوهش:
- تشكيل شوراي جهت ترجمه منابع مرتبط و ويراستاري ترجمههاي دانشجويي
- تشكيل گروهي از متخصصين براي ارزيابي منابع مرتبط با رشته
- تشكيل گروههاي دانشجويي براي ترجمه
- هماهنگي با انتشارات مربوطه جهت چاپ و تکثیر منابع ترجمهشده
- معرفی اولویتهاي پژوهشی و اجرایی پروژههای تحقیقاتی در حوزه کتابداری
- مدیریت هستههای علمی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی و در صورت نياز اردوها و بازديدهاي علمي
- تشکیل کارگروههای علمی برای انجام فعالیتهای پژوهشی
- شناسایی بسترهای پژوهشی و تدوین مقالههای علمی
- شناسایی متون مناسب پژوهشی برای ترجمه
- همکاریهای پژوهشی با سایر کمیتههای ادکا
- تدوین گزارشهای علمی در زمینه فعالیتهای پژوهشی
- معرفی و نقد متون و منابع مناسب پژوهشی
- ارتباط کمیته آموزش و پژوهش با انتشارات
- جذب پژوهشگران و استفاده از برترينهاي جشنواره برترينها براي همكاري با كميته پژوهش
-. ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته مستندسازی جهت نگهداری در آرشیو ادکا
کميته گردهماییها:
1- برگزاري مراسمها، نشستها و همايشها و جشنوارهها
- ارائه گزارش مکتوب هر همايش به کميتههاي مربوطه
- ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته روابط عمومی جهت نگهداری در آرشیو ادکا و رونوشت به کمیته انتشارات
- ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته مستندسازی جهت نگهداری در آرشیو ادکا
كميته روابط عمومی
ادغام وظایف روابط عمومی و مستندسازی:
- ارتباط مستمر با ساير کميتهها و همچنين با دبير اتحاديه
- بررسي انتقادات و پيشنهادها اعضا در مورد روند فعاليتهاي اتحاديه
- پي گيري عضويت در ادکا
- پي گيري امور مربوط به خدماترسانی به اعضا
- ارائه گزارش مکتوب و مصور هر فعالیت خود به کمیته مستندسازی جهت نگهداری در آرشیو ادکا و رونوشت به کمیته انتشارات
- كمك به ادكا براي جلوگيري از هدر رفتن تجربياتي كه در دورههاي مختلف توسط مسئولين کسبشده است.
- همكاري با ساير كميتهها و مسئولين اجراي هر برنامه، براي مستندسازي روند اجراي طرحهاي مختلف
- مصاحبه با دبيران دورههاي قبل ادكا براي ثبت تجربيات آنها
- ايجاد بانك اطلاعاتي از دستورالعملهاي وزارت خانهها و سازمانهاي مرتبط با ادكا
- ايجاد بانك اطلاعاتي از تجربيات و مستندات ایجادشده
- طراحي نظام ذخيره و بازيابي تجربيات و مستندات استخراجشده براي جلوگيري انبار شدن بدون استفادهی آنها
9- كميته هماهنگي انجمنها
- تعامل با دانشگاهها از طرق مختلف براي راهاندازی انجمنهاي علمي و جذب نماينده از آن انجمن در كميته.
- كمك به انجمنهاي علمي دانشجويي دانشگاهها براي فعاليتهاي علمي و دانشجويي قویتر.
- ايجاد حس ملي بودن ادكا در بين تمامي دانشجويان كتابداري ايران، در همه دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
- كمك به جذب نيروهاي مستعد به ادكا از طريق برگزاري ارتباط مداوم.
23-1- اعضای کمیتهها از بین نمایندگان انجمنهای علمی عضو خواهد بود. حکم ریاست کمیته برای مدت یکسال توسط دبیر اتحادیه امضا و ابلاغ میشود.
23-2- هر کمیته موظف به استفاده از ظرفیت انجمنهایی است که نماینده ایشان در کمیته حضور دارد.
ماده 24- وظایف مشترک کمیتهها
وظایف مشترک کمیتهها از قرار زیر است:
- هماندیشی پیرامون رسالتهای کمیته و ارائه مکتوب طرح برای تصویب در شورای مرکزی و یا مجمع عمومی
- تهیه و تدوین اسناد بالادستی اعم از اهداف، چشمانداز و مأموریتهای اتحادیه و انجمنهای علمی عضو در زمینه کارویژههای هر کمیته
- شناسایی افراد صاحبتجربه و خوشفکر برای حضور در شورای مشاوران و یا استفاده از نظرات ایشان در راستای مأموریتهای کمیته و معرفی به شورای مرکزی
- .....
ماده 25- انحلال
انحلال اتحادیه با درخواست 75 درصد از کل اعضای مجمع عمومی در مجمع عمومی عادی یا فوقالعاده انجام میپذیرد. در صورت تصمیم به انحلال، مجمع عمومی حداقل سه نفر را بهعنوان هیئت تسویه انتخاب و اعضای این هیئت موظف خواهند بود با هماهنگی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اقدام به انجام مراحل قانونی انحلال اتحادیه نمایند.
تبصره 1- در صورت به پایان رسیدن دوره یکساله اعضای شورای مرکزی و عدم تشکیل شورای مرکزی جدید، فعالیت اتحادیه تعلیق خواهد شد. فعالیت مجدد اتحادیه در چنین شرایطی منوط به طی مجدد فرایند تأسیس خواهد بود.
ماده 26- ماده پایانی
این اساسنامه مشتمل بر چهارفصل، 26 ماده و .... تبصره در مجمع مورخ 02/10/1394 به تائید مجمع عمومی رسیده و در تاریخ ................... به تصویب شورای حمایت و نظارت بر انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی وزارت علوم رسیده است.
پربازدیدها
Error: No articles to display