اخبار

  • 1
  • 2
  • 3
فراخوان شماره هفتم نشریه ادکا

فراخوان شماره هفتم نشریه ادکا

                نشریه علمی-تخصصی «ادکا» اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران در نظر دارد مقاله‌هایی را که برگرفته از پژوهش های حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در تمامی گرایش‌ها و حوزه‌های علمی و براساس معیارها و راهنمای نگارش در این فصلنامه تنظیم و تدوین شده است در اولویت داوری قرار...

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 3

اسکوپوس

اسکوپوس

                                  اسکوپوس بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی «چکیده» و «استناد» متون دارای داوری همتا، اعم از کتاب‌ها، ژورنال‌های علمی، و مقالات کنفرانسی جهان است. این بانک علاوه بر چکیده، منابع این متون را...

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 6

کلان داده ها

کلان داده ها

            کلان داده یا طبق مصوبه فرهنگستان مه داده دارایی‌های داده‌ای‌اند بسیار انبوه، پرشتاب و/یا گوناگون که نیاز به روش‌های پردازشی تازه‌ای دارند تا تصمیم‌گیری، بینش تازه و بهینگی پردازش پیشرفته را فراهم آورند». کلان...

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 11

آلتمتریکس

آلتمتریکس

                          آلتمتریکس یا سنجه رسانه‌های اجتماعی شاخه‌ای از وب­سنجی و زمینه پژوهشی نوینی در ارزشیابی آثار پژوهشی در محیط وب 2.0 است. آلتمتریکس شاخصی جدید برای سنجش اثرگذاریِ آثار علمی در...

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 8

کارگاه نرمافزار مندلی(الزهرا)

کارگاه نرمافزار مندلی(الزهرا)

علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا باهمکاری ادکا برگزار میکند: کارگاه نرم افزار مدیریت مندلیمدرس:الهه ابراهیمی درچهبا ارائه گواهی معتبرپنجشنبه ۹۹/۷/۱۰ساعت۹الی۱۳در سامانه روبردهزینه کارگاه ۲۰هزار تومانلینک ثبت نام:https://robord.ir/listing/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d9%85%d9%86%d8%af%d9%84%db%8c/#reservation-event   #علم_اطلاعات #دانشگاه_الزهرا#کارگاه_انلاین  

تاریخ : 1399/07/14

بازدید : 300

آینده علم اطلاعات ودانش شناسی

آینده علم اطلاعات ودانش شناسی

چگونه آینده علم اطلاعات وداتش شناسی را ترسیم کنیم؟؟دکتر رضا ملکیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیپنجشنبه۳مهر ساعت۱۵تا۱۷ثبت نام در وب سایت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ilisa.ir #ادکا۱۲#علم_اطلاعات#اتحادیه_ادکا                                           گزارش کارگاه چگونه...

تاریخ : 1399/07/05

بازدید : 402

مقاله نویسی مقدماتی

مقاله نویسی مقدماتی

کارگاه مقاله نویسی مقدماتی:مدرس دکتر رقیه نوری پور لیاولی(استاد دانشگاه الزهرا)باهمکاری انجمن مشاوره الزهرا#قسمتششمخودتوانمند_سازیچهارشنبه۲مهرساعت۱۸تا۲۰جهت ثبت نام به لینک زیر وارد شویدhttps://b2n.ir/195037#ادکا۱۲#کارگاه_مجازی #اموزش_انلاین#ایستگاهخودتوانمندسازیپژوهشی_ادکا                                                   گزارش کارگاه: کارگاه مقاله نویسی مقدماتی با همکاری اتحادیه انجمن...

تاریخ : 1399/07/05

بازدید : 472

پنجمین ایستگاه خودتوانمند سازی

پنجمین ایستگاه خودتوانمند سازی

  #قسمت_پنجم #ایستگاهخودتوانمندسازیپژوهشی   کارگاه پروپوزال نویسی. روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت 18 تا 20 در سامانه روبرد برگزار خواهد شد..این کارگاه به همت اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران(ادکا)...

تاریخ : 1399/06/23

بازدید : 493

اموزش رفرنس دهی فارسی

اموزش رفرنس دهی فارسی

  کارگاه آموزش نرم افزار رفرنس دهی پژهیار(ویژه رفرنس دهی فارسی) چهارشنبه 19 شهریور ماه ساعت18تا20 در سامانه روبرد برگزار خواهد شد. ین کارگاه به همت اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و...

تاریخ : 1399/06/18

بازدید : 532

کارگاه اموزشی رفرنسدهی

کارگاه اموزشی رفرنسدهی

  کارگاه آموزش نرم افزار رفرنسدهی Refwork روز چهارشنبه ساعت 18 تا 20 در سامانه روبرد برگزار خواهد شد.این کارگاه به همت اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش...

تاریخ : 1399/06/14

بازدید : 532

وبینار اموزشی نرم افزار End Note

وبینار اموزشی نرم افزار End Note

                                        وبینار اموزشی نرم افزارEnd Note زمان چهارشنبه 22مرداد ساعت18تا20 مکان:در سامانه روبرد به صورت مجازی حهت ثبت نام به صفحه انجمن علوم تربیتی مراجه فرمایید شماره تماس:09197947730   گزارش وبینار: کارگاه End Note  با همکاری اتحادیه انجمن های...

تاریخ : 1399/05/21

بازدید : 639

کارگاه مندلی

کارگاه مندلی

                                                        کارگاه مندلی با همکاری اتحادیه انجمن های علم اطلاعات و دانش شناسی (ادکا) وانجمن های علمی دانشجویی علوم تربیتی معاونت در مکان های ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن که...

تاریخ : 1399/05/21

بازدید : 647

چالش ملی کرونا

چالش ملی کرونا

تبریک به سرکار خانم فهیمه علی عسکری دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران(ادکا)، انتخاب طرح شمارا به عنوان طرح برتر چالش ملی کرونا از...

تاریخ : 1399/05/21

بازدید : 619

پنجمین جلسه دبیران انجمن های علمی دانشجویی

پنجمین جلسه دبیران انجمن های علمی دانشجویی

با سلام. پنجمین جلسه کارشناس، دبیران و مشاوران دانشجویی انجمن های علمی دانشجویی با حضور : سرکار خانم فهیمه علی عسکری (دبیراتحادیه ادکا ( اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم...

تاریخ : 1399/04/29

بازدید : 660

هفتمین گفتگوی مجازی باهمراهان ادکا

هفتمین گفتگوی مجازی باهمراهان ادکا

برگزاری سلسله جلسات مجازی با همراهان، اعضا، هیئت موسس و همکاران اتحادیه ادکااز طریق پیج اینستاگرامی ادکا@uilisaچهارشنبه 11 تیر ۹۹ ساعت 17هفتمین گفتگو با اقای نیما غلامیبا میزبانی آقای مهران...

تاریخ : 1399/04/09

بازدید : 663

داخلي

استاد ملاطفت

این مطلب توسط دکتر محسن حاجی زین العابدینی به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر رحمت الله فتاحی که در روز چهارشنبه 18 آذر ماه 1388 برگزار شد ارائه کردند و در کتاب گوهر ماندگار منتشر شده است.

 

استاد ملاطفت

(دكتر رحمت‌الله فتاحي)

اولين نقشي كه از استاد در ذهنم زنده می‌شود به يك روز نسبتا سرد پاييز سال 1371 بر مي‌گردد. چهره استاد با آن كاپشن سفيد و آرامش مخصوص به خود، بر سر مزار اخوان ثالث؛ آن وقت، دانشجوي ترم سوم در گروه كتابداري و اطلاع‌رساني مشهد بودم و همه‌اش تعريف و تمجيد از كلاس‌هاي سازماندهي استاد را مي شنيديم كه ما از آن محروم بوديم. كلاس‌هايي كه عصاره تئوري و عملي را با هم داشت. كلاس‌هايي كه دانشجوي آغاز ترم آن با دانشجوي پايان ترم آن متفاوت بود. ما كه اولين دوره كارشناسي بوديم، انگار نيازي به قوت قلب و هويت نداشتيم و هميشه مي‌بايست اين فخر‌فروشيِ بر و بچه‌هاي كارداني را به جهت كلاس درس سازماندهي با استاد به جان بخريم. از اقبال بد، وقتي نوبت به ما رسيد، ديگر استاد نبود. زماني بود كه براي دوره دكتري به استراليا سفر كرده بودند و اين هم يكي ديگر ار خاطرات تلخ آن دوره بود. حتما، همه آنهايي كه حال و هواي ترم‌هاي دوم و سوم دانشجويي را به ياد مي‌آورند، اين حال را درك مي‌كنند كه دنيا در آن زمان، همين يك صدم نمره و نگاه تشويق‌آميز استاد و گاه‌گاهي حرف شيرين يك استاد خوب و مهربان است. حال، تصور كنيد استادي كه سه ترم تعريف و تمجيدش را شنيده‌اي و كلي صابون به دلت زده‌ای كه اگر رشته‌مان اسم و رسم و كلاسي ندارد، در  عوض، استاد خوب و اهلِ دل دارد، ولي او هم به يك‌باره و در نهایت بی‌خبري، روزي مي‌فهمي كه كعبه آمالت رخت بربسته و تو مي‌ماني و يك دنيا دريغ و حسرت كه تنها دلخوشيت هم رفت.

 و باز، چند ماه بعد را به ياد مي‌آورم و آن پاكت نامه مسحوركننده خارجي با آن خطهاي راه‌راه آبي و قرمز دورش كه يك دنيا حرف را از راه بسيار دور به همراه آورد. آن نامه خارجي، جوابي بود كه استاد به نامه‌ام داده بود. برايش نوشته بودم كه چقدر دوست داشتم در كلاس درسش شركت كنم و چقدر حيف كه از فيض حضورش محرومم و در آخر چه كنم و چه كنند تمامي دوستان و همراهانم. و ايشان هم بزرگ‌منشانه نوشته بودند كه بايد پشتكار داشت و تلاش كرد و آرزو كرده بودند كه شاگردانشان را روزي در كسوت استادي ببينند و خواندن يك‌باره نه ده‌باره آن نامه، عادتي شد بسيار ثمربخش در دوران خستگي و بي‌انگيزگي.

و اين نامه‌ها تكرار شد و هر دفعه شيرين‌تر و دل‌نشين‌تر از قبل. اگر چه خط آن نامه‌ها چندان خوش نبود و پاكتها نشان مي‌داد كه چند ماهي در پست زمینی و هوایی آن دوران در راه بوده تا رسيده، اما محتوايش تا بخواهي خوش بود. همه‌اش حرف شيرين و مثبت و يك دنيا انگيزه و سوخت لازم روحي دو تا سه ماه اين دانشجوي به دنبال هويت.و باز در هزارتوي خاطرات، يك نقطه عطف ديگر. ملاقات با استاد در فرودگاه مشهد پس از چند سال و بازگشت از استرالیا. آبان 1387 بود و همايش با شكوه "فهرستهاي رايانه‌اي" كه استاد شخصاً به استقبال ميهمانان مي‌آمدند. و اين اولين ملاقات پس از سالها و بازگشت استاد بود. اگر چه حضور و ملاقات با ايشان مجازي و هر روزه از طريق گروه بحثLIS، كه خود ايشان راه انداخته بودند، صورت مي‌گرفت اما از قديم گفته‌اند "وصف‌العيش، نصف‌العيش".

باري، آن همايش هم خودش حديث مفصلي است هم‌سنگ مثنوي هفتاد من. پس از سال‌ها نخوت و تكرار ملال‌آور حرف‌هاي هفت و نيم در دوازده‌اي (12.5´ 7.5) كتابداري كشور، به يك‌باره همايشي پديدار گشت پر از حرف نو. همايشي كه به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران آن دوران، همان فراخوان و پوستر آن، اولين گام يك دوره آموزشي بود. بسياري از مباحث طرح شده در فراخوان براي اولين بار در فضاي كتابداري كشور مطرح مي‌شد و هر واژه و عبارت آن، خود سرمنشاء حركتي علمي و آغازگر حوزه اي نو در كتابداري كشور شد. به اعتقاد خيلي از دوستاني كه در آن زمان در بطن مسائل علمي كتابداري و اطلاع‌رساني كشور و دنيا بودند، اين همايش سرآغاز تحولي جديد در كتابداري و اطلاع‌رساني كشور شد و خود مي‌تواند يك مبدا تاريخي براي اين رشته به شمار آيد؛ چرا كه خيلي از موضوعات و مباحث علمي طرح شده در همايش، بعدها مسير علمي ويژه‌اي در كشور را بنا نهاد كه سالها بعد، نتايج آن را شاهد بوده و هستيم. علاوه بر آن، بسیاری از چهره‌های علمی جدید و خوش‌آتیه، موفقیت علمی خود را مدیون این همایش می‌دانند. چرا که تا قبل از آن، رسم و عادت بر این بود که اساتید کهنه‌کار و پرسابقه، اوقات و نشستهای همایش‌ها را در اختیار داشته‌ باشند و گاه‌گاهی هم افراد جوان و گم‌نامی، همچون کورسویی در دل آسمان، ظاهر شده و اگر خیلی قوی باشند بمانند والا میدان را رها کنند و کار این همایش‌ها را به اهل همایش‌ها واگذار نمایند. اما در این همایش، در چرخشی دیدنی و بدعتی بی‌سابقه، بسیاری از چهره‌های جوان و حتی دانشجو حضور فعال داشتند و بسیاری از مقالات توسط این افراد ارائه شد و به حق باید اذعان کرد که سرنوشت خیلی از افراد و حتی کتابداری کشور با این همایش متفاوت شده و مسیر جدیدی پیدا کرد.

یک بررسی کوتاه می‌تواند صدق گفتار این بنده را به گونه‌ای آشکار نماید. اگر بررسی کوتاه تاریخی صورت گیرد، متوجه می‌شویم که بسیاری از موضوعات علمی که در طی ده سال گذشته در نوشته‌ها و آثار کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور منتشر شده‌اند، اولین سابقه موجودشان در مجموعه مقالات این همایش است. موضوعاتی چون فراداده (ابرداده)، غنی‌سازی پیشینه‌های کتابشناختی، Z39.50، ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و ... و حتی در بسیاری از موضوعات، هنوز هم بهترین و کامل‌ترین مقالات در آن زمینه‌ها در این مجموعه مقالات وجود دارند و هنوز کهنه نشده‌اند.

این همایش نیز، یکی دیگر از نشانه‌های بلوغ علمی استاد بود؛ که یکی از ویژگی‌های بارز ایشان در دنیای علمی و تخصصی، پیشرو بودن است. قابلیتی که در طول نزدیک به ده سال همکاری با ایشان در انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، بارها شاهد آن بوده‌ام. ایشان در جلسات رسمی یا غیررسمی، گاهی اوقات به موضوعاتی اشاره می‌کردند که بعد از چند ماه و حتی چند سال دیگر، در متون و نوشته‌ها رد آنها را می‌یافتم و متوجه می‌شدم این موضوعی که هم اکنون مد شده یا رواج یافته است را چند وقت پیش، استاد مطرح کرده بودند.

از ویژگی‌های مثبت و بارز دیگر استاد، که همیشه برایم جذاب بوده، اثرگذاری و جریان‌سازی ایشان است. استاد، در هر کجا یا هر زمانی از زندگی، اثرگذاری و جریان‌سازی خود را نشان داده‌اند. یعنی این‌طور نبوده که در مقابل مسائل و اوضاع پیرامون خود بی‌تفاوت باشند، بلکه همیشه فعالانه و با انرژی مثبت فراوان، تلاش کرده‌اند امور را به سمتی که به تعبیر خودشان "عقلانی" است سوق دهند و عجیب که همیشه این اثرگذاری بزرگ را در سطح جامعه تخصصی و غیرتخصصی داشته‌اند. شاهد ماجرا هم جایگاه رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح دانشگاه فردوسی مشهد است. اگرچه اساتید ارجمند بسیاری در دانشکده‌ها و مراکز مختلف علمي كشور مشغول به فعالیت هستند، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، در کمتر دانشگاه و دانشکده‌ای هست که حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، جایگاهی هم‌سنگ وضعیتی که در دانشگاه فردوسی دارد، داشته باشند. و بدون شک، بخش عمده‌ای از این جایگاه مدیون مقام والای علمی استاد و ازخودگذشتگی مدام ایشان است.

هرچه با خود می‌اندیشم که کدام یک از خصایص استاد است که واقعاً جا دارد در ادامه به آن اشارتی بکنم و کدام یک بارزتر است و باید اول بیاید، که نمی‌توانم پاسخی در خور بیابم. از سادگی و خاکی بودن، دقت نظر علمی، پاسخگویی در هر زمان، روحیه طنز، مثبت‌اندیشی، اعتقاد راسخ به فعالیت‌های مدنی و داوطلبانه و ... کدامیک را واقعاً می‌توان در قدم بعدی مورد اشاره قرار داد؟ حرف بسیار است و مجال اندک و هرچه با خود مجاهدت می‌کنم، نمی‌توانم راهی مناسب بیابم، چرا که خصایص بسیار است و اولویت دادن به هر یک بسیار دشوار، و دشوارتر از آن نگفتن در باب این خصایص است.

امّا، یک خصیصه دیگر استاد عزيز دكتر رحمت‌الله فتاحي هست که نمی‌توان درباره ایشان نوشت و به آن اشاره نکرد. این ویژگی پاسخگو بودن ایشان است. خصوصیتی که گاه بسیار باعث زحمت ایشان می‌شود امّا باز هم با اعتقاد خلل‌ناپذیر این مهم را انجام می‌دهند. تا به حال نشده است که به ایشان میل بزنم، تماس بگیرم، چیزی بخواهم و ایشان تا جایی که در توان و امکان داشته در پی رفع آن مشکل یا ارائه پاسخی برنیامده باشند. و جالب‌تر اینکه، گاه چند ماه بعد در مورد آن سوال می‌کنند و نتیجه را جویا می‌شوند. این در حالی است که آنان که استاد را می‌شناسند، می‌دانند چقدر مشغله دارند و از نظر زمانی در تنگنا هستند. امّا با این همه بر سر اعتقاد خویش هستند و هیچ‌گاه خواسته معقولی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

و در پایان یاری می‌طلبم از حافظ عزیز که چنین وصفي از این ماجرا فرماید:

ترا چنان که تویی هر نظر کجا بیند                                   بقدر دانش خود هر کسی کند ادراک

 

محسن حاجي­‌زين­‌العابديني

تهران - ولنجك- مهرماه 1388

اضافه کردن نظر

*نظر:

کد امنیتی
تازه کردن

پربازدیدها

کلان داده ها

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 11

آلتمتریکس

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 8

اسکوپوس

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 6

فراخوان شماره هفتم نشریه ادکا

تاریخ : 1400/03/31

بازدید : 3

© Copyright 2021 | PouyaDesign . All Rights Reserved