اخبار

  • 1
  • 2
  • 3

ششمین جشنواره ملی دانشجویی برترین ‌های سال

ادکا برگزار می کند: ششمین جشنواره ملی دانشجویی برترین های سال رشته "علم اطلاعات و دانش شناسی" ایران مهدی رحمانی دبیر اتحاديه انجمن هاي علمي–دانشجويي علم اطلاعات و دانش شناسی ايران (ادكا) در مصاحبه...

تاریخ : 1398/04/29

بازدید : 221

دومین کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات

دومین کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات

به اطلاع علاقمندان می رساند دومین کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات در تاریخ 10 و 11 مهر ماه 1398 در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی تهران برگزار می شود.علاقمندان می توانند...

تاریخ : 1398/04/23

بازدید : 36

پیام تسلیت

پیام تسلیت

انا لله و انا الیه راجعون اتحادیه انجمن‌های علمی- دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) با کمال تاسف و تاثر درگذشت استاد ارجمند و دانشمند پرهیزگار، شادروان دکتر علی...

تاریخ : 1398/04/02

بازدید : 48

دومین جشنواره ملی نقد کتاب برگزار شد

دومین جشنواره ملی نقد کتاب برگزار شد

 دومین جشنواره ملی نقد کتاب اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) در روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه 1397 به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار...

تاریخ : 1398/02/16

بازدید : 348

پیام دبیر علمی دومین جشنواره نقد کتاب ادکا

پیام دبیر علمی دومین جشنواره نقد کتاب ادکا

  به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی نقد کتاب اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش...

تاریخ : 1398/02/14

بازدید : 241

نتایج نهایی دومین جشنواره نقد کتاب

بسمه تعالی نتایج نهایی جشنواره نقد کتاب به اطلاع علاقمندان می‌رساند که از میان آثار تایید شده در مرحله اول داوری‌های دومین جشنواره ملی نقد کتاب تعداد 18 اثر برای ارائه در...

تاریخ : 1398/02/14

بازدید : 253

برنامه زمانبندی دومین جشنواره ملی نقد کتاب

برنامه زمان بندی دومین جشنواره ملی نقد کتاب به اطلاع علاقمندان می رساند که اختتامیه دومین جشنواره ملی نقد کتاب ادکا در روز یکشنبه 15 اردیبهشت ما ه1398 ساعت 13:20 لغایت...

تاریخ : 1398/02/14

بازدید : 235

سخنرانان ویژه دومین جشنواره نقد کتاب

سخنرانان ویژه دومین جشنواره نقد کتاب

نیک نام حسین پور (مدیر عامل موسسه خانه کتاب)                                         سید فرید قاسمی به عنوان (حافظه مطبوعات ایران) شناخته میشود و نخستین نشان سرای روزنامه نگاری ایران را دریافت نموده است.        

تاریخ : 1398/02/11

بازدید : 233

حمایت خانه کتاب از دومین جشنواره ملی نقد کتاب

حمایت خانه کتاب از دومین جشنواره ملی نقد کتاب

موسسه خانه کتاب جهت حمایت از دومین جشنواره ملی نقد کتاب اعلام رسمی نمود.      

تاریخ : 1398/02/11

بازدید : 200

نمایه نشریه علمی تخصصی ادکا در نورمگز

نمایه نشریه علمی تخصصی ادکا در نورمگز به اطلاع کلیه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی می رساند با توجه به توافق صورت گرفته میان اتحادیه انجمن...

تاریخ : 1398/02/10

بازدید : 230

مسیرهای ارتباطی به دانشگاه علامه طباطبایی

مسیرهای ارتباطی به دانشگاه علامه طباطبایی   شما علاقمندان به حضور در دومین جشنواره نقد کتاب میتوانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر به دانشگاه علامه طباطبایی دسترسی پیدا نمایید. منتظر حضور گرمتان...

تاریخ : 1398/02/10

بازدید : 267

دومین جشنواره نقد کتاب برگزار میشود

دومین جشنواره نقد کتاب برگزار می شود به اطلاع علاقمندان می‌رساند که از میان آثار تایید شده در مرحله اول داوری‌های دومین جشنواره ملی نقد کتاب تعداد ۱۸ اثر برای ارائه...

تاریخ : 1398/02/10

بازدید : 219

هر آمدنی رفتی دارد

 هر آمدنی رفتی دارد روز چهارشنبه 8 اسفند ماه 1397 یازدهمین همایش ملی اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) به میزبانی دانشگاه پیام نور مرکز تهران...

تاریخ : 1397/12/11

بازدید : 249

کارگاه آموزشی نشریات کودک و نوجوان در ایران

 بدین وسیله به اطلاع علاقمندان می‌رساند که انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران در نظر دارد کارگاه آموزشی "نشریات کودک و نوجوان در ایران" را با...

تاریخ : 1397/12/03

بازدید : 261

دومین جشنواره ملی نقد کتاب برگزار شد

تاريخ انتشار : دوشنبه, 16 ارديبهشت 1398 - 20:12
بازدید : 347

 دومین جشنواره ملی نقد کتاب اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) در روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه 1397 به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. 

دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر علمی دومین جشنواره نقد کتاب نیز در سخنرانی افتتاحیه دومین جشنواره ملی نقد کتاب با اشاره به اینکه پیش از این چنین جشنواره‌ای نداشتیم، گفت: برای بهبود برگزاری این مراسم باید اطلاع رسانی بیشتر انجام شود، زیرا چگونگی شکل‌گیری  ایده‌های کنونی خیلی مهم است. 

دکتر زین العابدینی با اشاره به شیوه اجرایی جشنواره بیان کرد که جشنواره دارای سه مرحله داوری بود که در مرحله اول تعداد 56 اثر برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از میان آثار دریافتی تعداد 38 اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. در مرحله دوم مجدد آثار مورد بررسی قرار گرفتند و مقالاتی که نیاز به اصلاحیه داشتند برای پژوهشگران ارسال شدند؛ در نهایت بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفت تعداد 19 اثر به مرحله سوم و پایانی راه یافتند. در این مرحله از میان آثار ارسالی برای جشنواره تعداد 13 اثر براساس رای داوران به صورت شفاهی پذیرش شدند که قرار است امروز در مراسم اختتامیه به صورت شفاهی ارائه شوند. 

 به گفته دبیر علمی دومین جشنواره ملی نقد کتاب، نقاد علم در آثار علمی فقط به سمت نشان دادن کاستی‌ها نمی‌رود، بلکه دنبال نکاتی است که کمک کند کمال، کامل‌تر و جمال جمیل‌تر به نظر آید.

او ادامه داد: گرچه نقد به نظر آدمی خوش نیاید، حتی گاهی در کام به تلخی زند، اما اگر اثر در خاموشی از بین رود نتیجه برای نگارنده تلخ‌تر خواهد بود.
زین‌العابدینی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در عصر ارتباطات ادامه داد: در عصری که سرعت انتشار بسیار زیاد است، بی‌صدایی بدترین درد نگارنده است. انسان برای دیده شدن قلم‌فرسایی می‌کند.

او با تاکید بر اینکه گیاهان به نور، جانداران به غذا و نویسنده به نظر نیاز دارد، ادامه داد: ناقد بزرگترین منت را بر نویسنده دارد، چون زمانی برای بررسی اثر نویسنده صرف کرده است، ناقد است که برای نویسنده پلکانی برای پیشرفت می‌سازد.

دکتر زین العابدینی بعد از تقدیراز حمایت‌های موسسه خانه کتاب از برگزاری دومین جشنواره ملی نقد کتاب ادکا عنوان کرد که جشنواره ادکا یک جشنواره دانشجویی است و حوزه‌های موضوعی جشنواره متفاوت با جشنواره نقد کتاب موسسه خانه کتاب است؛ وی همچنین عنوان کرد که در جشنواره نقد کتاب ادکا آثاری مورد داوری قرار می‌گیرند که پیشتر در هیچ جایی ارائه و یا منتشر نشده‌اند و آثاری که در این دوره پذیرش شده اند قرار است به همت انتشارات کتابدار به زودی منتشر شوند. همچنین ایشان به این نکته اشاره کردند که آثار پذیرفته شده در جشنواره ادکا برای جشنواره نقد کتاب خانه کتاب ارسال خواهد شد.

دکتر عصمت مومنی سخنران بعدی بود که پشت تریبون رفت و بعد از تقدیر از حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبائی و اختتامیه جشنواره نقد کتاب ادکا به بیان نکاتی در مورد اهمیت نقد و نقد نویسی در دانشگاه پرداخت. سخنران بعدی جشنواره دکتر نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب بود. ایشان در توضیح کارکردهای این جشنواره گفت: این جشنواره به واقع همایشی است در سطح دانشگاهی که فراخوان عمومی می‌دهد تا علاقه­‌مندان برای این جشنواره مقاله نقد کتاب بنویسند. بدین معنی که نقدهای منتشر نشده نویسندگان برای نخستين بار به این جشنواره ارسال می‌­شود و پس از داوری و انتخاب، نقدهای برتر در کتاب مجموعه مقالات جشنواره منتشر می‌شود.

او ادامه داد: نخستین دوره این جشنواره به کتاب‌های حوزه کلیات و اطلاع‌رسانی اختصاص داشته و دوره دوم شامل کتاب‌های عمومی است.
حسینی‌پور در بیان تفاوت دوره‌های پیشین جشنواره با این دوره اعلام کرد: جشنواره نقد کتاب این است که در جشنواره نقد کتاب همه مقالات نقد کتابِ منتشرشده در کل نشریات کشور ارزیابی و بررسی می‌شود.
مدیرعامل خانه کتاب با اعلام اینکه این جشنواره برای دومین بار فضای نقد و نقادی را در بستر دانشگاه وارد کرده است، گفت: البته معمولاً وجوب و نقش ویژه پدیده تاثیرگذار نقد کتاب در میان دانشگاهیان و نشریات دانشگاهی از گذشته و هنوز هم، چندانکه باید و شاید روشن نیست و رونق چندانی ندارد.
او ادامه داد: جشنواره ملی نقد کتاب که دانشگاهیان بنیانگذار و حافظ درخت نونهال آن هستید سرچشمه­‌ای است که به دریای خروشان نقد مکتوب می­‌ریزد و می تواند یکی از منابع متقن و مطمئن جشنوارة نقد کتاب باشد که خانه کتاب پانزده سال است رسالت برگزاری آن را برعهده دارد و امسال در آستانه برگزاری شانزدهین دوره آنیم. به هر روی آرزوی ما و همه اصحاب فرهنگ این است که این جشنواره ببالد و تداوم یابد و کمبودهای آن اندک اندک برطرف شده و به کمال مطلوب برسد.
حسینی‌پور دراشاره به نکاتی درباره جشنواره نقد کتاب گفت: نخست اینکه نقد کتاب پدیده‌­ای اجتناب‌ناپذیر است. بدیهی است دانش و معرفت بشر آمیخته از خطا و لغزش است و برای کشف حقایق و حرکت متعالی باید به بازنگری آن پرداخت، از کاستی‌ها پرده برداشت و نقاط قوت را برجسته کرد. از اینجاست که نقد ضرورت می­‌یابد و شکوفایی هر دانشی با نقد و نقادی همراه است.
او ادامه داد: نکته دوم اینکه نویسنده‌­ای که معرفت خود را می‌­نویسد و نوشتة خویش را منتشر می­‌کند خود خوانندگان را به نقد اثر خود دعوت می­‌کند زیرا که نوشتن گفتگویی مکتوب است و هر گفتگویی دو طرف دارد در نتیجه آنکه از نقد اثر خود پرهیز دارد از منطق نوشتن بی­‌خبر است و اجازه نمی­‌دهد اثرش تعالی یابد و کاستی­‌های آن برطرف شود لذا نباید نقد منصفانه را به دست فراموشی سپرد.
مدیرعامل خانه کتاب با ابراز امیدواری برای گسترش نقد  در مجامع دانشگاهی اعلام کرد: تا بدین روش دانشجویان و ناشران و اساتید و صاحبان معرفت نیز بتوانند در فضایی سالم که برای نقد ایجاد می­‌شود به طرح دیدگاه­‌های خود بپردازند.
او ادامه داد: در جامعه امروز ما که تشخیص سره از ناسره خیلی مشکل شده است و با توجه به حجم تولیداتی که هر ساله صورت می­‌گیرد و بعضا کتاب سازی­‌هایی که انجام می‌شود به نظرم نقد بیشتر باید خودش را نشان دهد، ما در خانه کتاب سال 98 را  سال نقد عنوان گذاشته‌­ایم و به همین خاطر هم است خود را به سوی همه مجامع علمی و دانشگاهی دراز می­‌کنیم که بتوانیم نقد را هم در مجامع دانشگاه­‌ها رونقی دو چندان بخشیم.
مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه خانه کتاب تاکنون از حدود 250 نفر از منتقدان برجستة ایران زمین تقدیر کرده است، بیان کرد: ومقالات ارزشمند و منتقدانه آن­ها را از لابه­‌لای کثرت اوراق جراید و انبوه نشریات بیرون­ کشیده و به جامعة علمی و ادبی معرفی کرده­ایم.
او ادامه داد: مؤسسة خانة کتاب در کارنامة خود انتشار بیش از40 عنوان کتاب با موضوعات مجموعه مقالات نقد، تئوری نقد و اخلاق نقد و...، انتشار فصلنامه­‌های تخصصی نقد کتاب و جلسات روزانة نقد و بررسی کتاب را دارد و امید که بتواند در راستای اهداف خود با یاری اصحاب قلم، همواره برای تداوم آموزة نقد و فضای نقادی فرهنگ­سازی کند و نویسندگان را به سوی نقد کتاب سوق دهد (نقل از خبرگذاری ایبنا). 

سید فرید قاسمی در جشنواره ملی نقد کتاب ذیل دو سرفصل سخنان خود را آغاز کرد، او در قسمت نخست سخنانش که درباره تاریخ معاصر کتاب‌داری بود گفت: دو تاریخ آموزش کتابداری ایرانیان و آموزش کتابداری در ایران داریم که ابتدایی پیشینه دیرینه‌تری دارد. در لابلای اسنادی که اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول بدست آمده گاهی به نام‌هایی برمی‌خوریم که در دانشکده‌های خارج از کشور کتابداری خوانده‌اند.
 قاسمی با اشاره به اینکه در ایران تقریبا 80 سال از کلاس آموزش کتابداری به معنای امروزی می‌گذرد، بیان کرد: در این 80 سال دوره‌های گوناگونی وجود داشت، خوشحالم که در سه دهه اخیر آنچه به عنوان سند در زمینه آثار کتابداری دیده‌ام به اطلاع عموم رسانده‌ام در بررسی اسناد متوجه می‌شویم که بیش از 50 سال است در این رشته معیارپردازی به معنای امروزی قاعده، روش و شیوه معمول و مرسومی است که همه از آن استفاده می‌کنند.
 او ادامه داد: نکته این است که این معیارهای کتابداری ایرانی مورد بازنگری قرار نگرفته است و اگر هم مورد بازنگری قرار گرفته باشد این بازنگری در جمع محدودی انجام شده است و از همه ظرفیت‌های این رشته استفاده نشده است.
 تکرار اشکال‌ها در ویرایش چهارم سرعنوان‌های موضوعی فارسی
قاسمی در ادامه با بیان مثال‌هایی موضوع را باز و بیان کرد: ویرایش چهارم سرعنوان‌های موضوعی فارسی در نمایشگاه کتاب امسال منتشر شد. وقتی کتاب را ورق زدم متوجه شدم که فربه‌تر از گذشته است اما همان اشکال‌های دوران گذشته در آن کتاب تکرار شده است.
 این پژوهشگر با بیان اینکه تمام رسانه‌ها موضوع رسانه گروهی فرض شده اند در حالی که تمام رسانه‌ها رسانه گروهی نیستند، اظهار کرد: رسانه گروهی منبر است. رادیو تلویزیون، روزنامه و مجله‌ها رسانه جمعی یا همگانی است. زمانی که گروه متمرکز در یک مکان برای رساندن پیام داریم، رسانه گروهی مد نظر است اما رادیو تلویزیون، روزنامه‌ها و مجله‌ها به جهت اینکه پیام را به جمع متکثر می‌رسانند رسانه جمعی یا همگانی اند. این در حالی است که در سرعنوان‌های موضوعی رسانه‌ها ذیل رسانه گروهی مورد بررسی قرار می‌گیرند زیرا از تمام ظرفیت‌های رشته استفاده نشده است.
 او ادامه داد: نکته دوم استمداد فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای برابر نهاده‌های واژه‌ها است، اصحاب این رشته برابر نهاده‌ها را مصوب می‌کنند بیرون از اینکه از حوزه‌های دیگر نظرخواهی شود. برای مثال نشریات ادواری را «پیآیند» نامیده اند. این پیایند ممکن است در کتابخانه درست باشد اما در بیرون از آن فضا درست نیست، چون این نشریات پی در پی برای کتابدار در کتابخانه می آیند، تولیدگر (روزنامه نگار ) فرستنده است و گیرنده نیست و برای او می‌توان مثلا از واژه‌ای مانند پی‌روند یا واژه ای شبیه به آن استفاده شود. در واژه گزینی باید به مبدا، ایستگاه‌های گوناگون و مقصد توجه کرد تا واژه وافی به مقصود باشد.
 قاسمی در ادامه سخنانش به حذف «سید و حاجی» در فهرست‌نویسی و سرشناسه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در این مساله فقط برای رزمآرا استثنا در نظر گرفته شده است و برای دیگر افراد چنین امکانی در نظر گرفته نشده است. در ایران عده بی‌شماری در عید قربان متولد شده اند و حاجی جزئی از نام آنها است، ما نمی‌توانیم همه جاجی‌ها را حذف کنیم زیرا این واژه جزئی از نام آن‌‌ها است. ما روزنامه‌ها و مجل‌هایی داریم که واژه روزنامه و مجله جزئی از نام آن‌ها است.
اگر ابزار وارداتی است، محتوا را خود می‌نویسیم
او با تاکید بر اینکه فقط کتابداران فهم کاملی از «ارجاع» دارند، درباره ارجاع بیان کرد: ما دو نوع ارجاع شرقی و غربی داریم که شرقی بر اساس عنوان و غربی بر اساس نام پدید آورنده است، اما در کشور ما کسی که از بازگشت سنت‌های ایرانی و اسلامی داد سخن برمی‌اورد اما ارجاع‌های مطلب او او نه ایرانی است و نه اسلامی. سیر ماجرا به شکلی شده که شیوه نامه‌های جشنواره‌های کتاب و کتاب سال کشور در سبک غربی است. مگر ما در داخل برای خود مطلب نمی‌نویسیم.
 این پژوهشگر با بیان اینکه هویت‌سازی و عمومی‌سازی یک رشته با حضور در اجتماع انجام می‌شود، گفت: این حضور  در کتابدراری یا به سخن امروز علم اطلاعات و دانش‌شناسی وجود ندارد یا من نمی‌بینم. در اخبار بیش از کنش، واکنش می‌بینیم. اگر بخواهیم شان و منزلت کتابدار و اهمیت رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را مشخص کنید، باید در این مجامع حضور پیدا کنید. زمانی می‌فهمم علم اطلاعات و دانش کتابداری به جایگاهی که باید رسیده است، که در رشد و پیشرفت کشور این رشته را دخیل می‌کنند.
 او افزود: باید توجه داشت اگر ابزار وارداتی است، محتوا را خود می‌نویسیم. تا چه زمانی باید نظریه‌هایی که پیشینه اش بر گرفته از اینجاست از دیگران بگیریم؟ این حرف‌ها به این معنی نیست که پیشرفت جهان را نادیده می‌گیرم، جهان، جایی برای مبادله و مراوده است. ما باید نسخه اصل خود را به جهان ارائه کنیم و بدل دیگران نباشیم.
 نیاز رشته کتابداری به اتاق فکر و مرکز تولید اندیشه 
قاسمی با اشاره به اینکه  باید میراث پیشینیان را نقادی کنیم، بیان کرد: تا اینگونه آثار امروزی شود و در جهان برد داشته باشد. این رشته به اتاق فکر و مرکز تولید اندیشه نیاز دارد. نه کانون تقلید و ترجمه ترجمه افکار! این اتاق فکر کجاست من نمی‌دانم.  پیشنهاد دارم در انجمن‌های علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی کمیته‌ای برای احیای میراث کتابداری ایرانی تشکیل دهند. الان مونولوگ برقرا است و اگر بخواهیم مونولوگ به دیالوگ و به سخن درس‌تر تک‌گویی به گفتگو تبدیل  شود بدانید که پیش زمینه گفت‌وگو جستجو است.
 به گفته قاسمی کتابدارن باید توجه داشته باشند هم زمان با دیجیتال‌سازی از نسخه‌ها، اصل آنها را از دست ندهند. او ادامه داد: برخی کتابخانه‌ها تمام نسخه‌ها را اسکن کرده و برای اصل منابع ارزشی قائل نیستند و این خطا است. در صورتی که امروز ما برای کتیبه‌های گلی و سنگی باید به موزه‌ها و کتابخانه‌های دیگر کشورها سفر کنیم. می‌ترسم فرزندانمان برای دیدن مجله‌ها و روزنامه‌ها مجبور باشند به کتابخانه‌ها و موزه‌های دیگر کشورها مراجعه کنند.
 این پژوهشگر اطلاع‌رسانی را یکی از ارکان علم اطلاعات عنوان کرد و گفت: باید در زمینه اشاعه اطلاعات کوشا باشیم. کتابدار کتاب‌بان نیست، کتابورز است کتابدار نگهبان اطلاعات و اطلاع‌بان  نیست، اطلاع ورز است. فردی که دانشسناسی می‌خواند یار دانشمند است. متخصصان این حوزه در هر جایی اطلاعاتی در باره این رشته می‌بینند، ذیل سر فصل جمع‌آوری کنند تا پایه‌های هویتی این رشته ساخته شود. باید به یکدیگر تلنگر بزنیم تا به عصرنو وارد شویم.
 مطلعان هم تعریف درستی از نقد ندارند
قاسمی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه حدود 16 سال پیش جشنواره نقد را برگزار کرده اند، توضیح داد:. من سردبیر کتاب هفته و دبیر اولین جشنواره نقد کتاب بودم. از یکی از خبرنگاران برای جشنواره نقد خواستم از بیش از 80 مطلع بپرسد نقد چیست، اینگونه کتابی با عنوان «نقد نقد» شکل گرفت که مقدمه آن را نوشتم. بعد از جشنواره با دقت بیشتر کتاب را خواندم و متوجه شدم مطلعان ما هم تعریف درستی از نقد ندارند و مقاله‌ای با عنوان «تفاوت نقد و انتقاد» نوشتم که اخیرا در کتابی که خانه کتاب چاپ کرده است «جست و نوشت» این مطلب چاپ شده است.
 او با بیان اینکه گفتار ونوشتار درباره کتاب به سه شیوه ستایش یا نکوهش یا سنجش انجام می‌شود، توضیح داد: ناقد با منتقد متفاوت است. منتقد نقاد نیست ناقد نه دروازه‌بان است و نه مهاجم. کار دروازهبانی پیش از تدوین انجام می‌شود و مهاجم تخریبگر است. نقد یادآوری توامان خوبی‌ها و بدی‌ها است، به قوت و ضعف توجه دارد. اما انتقاد بر عیب‌جویی استوار است. توجه کنیم که نقد نه ستایش است و نه نگوهش نقد سنجش است. سنجشگر، ناقد به اثر توجه دارد و نه موثر. (نقل از خبرگذاری ایبنا)
 
در ادامه تعداد 13 اثر در دو پنل ارائه شدند. در این جشنواره از میان آثاری که به صورت شفاهی ارائه شدند تعداد 3 اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند. مهدی رحمانی دبیر ادکا و مسئول برگزاری جشنواره ضمن بیان شیوه داوری جشنواره عنوان کرد که آثار ارائه شده در روز جشنواره 30 امتیاز از اعضای پنل دریافت می کنند و 70 امتیاز نیز پیشتر به آثار در زمان داوری اعطا شده است. وی عنوان کرد که بعد از جمع بندی امتیازات هیچکدام از آثار امتیاز لازم برای انتخاب به عنوان برترین نقد را کسب نکردند اما بنا بر تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره از سه اثری که بالاترین امتیاز را در جشنواره کسب کرده بودند تقدیر  خواهد شد.

در بخش پایانی این مراسم، از برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر تجلیل شد:
اثر شایسته تقدیر 1: زهرا ناصری از دانشگاه تهران با عنوان نقد "معرفی و تحلیل کتاب: بازاریابی محتوای جهانی"
شایسته تقدیر2: زینب صفوی از دانشگاه الزهرا با عنوان نقد "معرفی و تحلیل کتاب: ارزش‌ها و جذابیت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی"
شایسته تشویق: سیما شهباز کتابدار کتابخانه عمومی ساوه با عنوان نقد "نقدی بر کتاب: فرا روش بنیان‌های فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری"

  

 

 

نظرات   

پاسخ
Guest |
Iran
| 10:06 - 1398/02/17
با سلام. سوالی در ذهنم پیش آمد که شاید بیشتر مرتبط با ظاهر این اتفاق است، نه محتوای آن
در بسیاری از محفل های کتابدارانه شاهد این بودم که سخنرانان، مسئولین، و جایزه بده ها آقایون هستند. اما اکثریت جایزه بگیرها خانم هستند. چرا؟؟
آیا بهتر نیست همان هایی که در ارتقای علمی این رشته تلاش می کنند، تصمیم گیرندگان و اجرا کنندگان نیز باشند؟
پاسخ ها
Guest
| Iran|
19:08 - 1398/02/17
درود بر شما
متوجه منظور دقیقتان نشدم
اما مگر تفاوتی بین جنسیت افراد وجود دارد؟
وقتی یک خانم اثرش برتر است طبیعتا جایزه می گیرد
اگر آقا هم اثرش برتر باشد همین اتفاق می افتد
بنابراین خیلی جنسیت در این امر دخیل نیست
شاد باشید
Guest
| Iran|
22:26 - 1398/02/18
سلام
با نگاهی گذرا به رشته متوجه خواهیم شد که در کنار مردان بزرگ رشته همچون عباس حری، رحمت اله فتاحی و امثالهم، زنانی چون نوش افرین انصاری، توران میرهادی و پوری سلطانی و امثالهم نقش بسزایی در ارتقاء علمی رشته داشته اند. در رشته زن و مرد وجود ندارد و همه پا به پای هم برای ارتقاأ آن تلاش میکنند. شاید از ادکا میتوان به عنوان یک نمونه از حامعه بزرگ رشته نام برد که از این بحث مستثنی نیست. پس لطفا بحث جنسیتی را کنار بگذاریم و فقط به فکر ارتقاء رشته باشیم.
برقرار باشید
(یک بانوی کتابدار)

اضافه کردن نظر

*نظر:

کد امنیتی
تازه کردن

پربازدیدها

نتایج پذیرش مقالات ارسالی به هما…

تاریخ : 1397/11/07

بازدید : 1016

کارگاه آموزشی اینفوگرافیک

تاریخ : 1397/11/13

بازدید : 802

نحوه ثبت نام در همایش ادکا

تاریخ : 1397/10/30

بازدید : 692

برنامه زمانبندی یازدهمین همایش م…

تاریخ : 1397/11/07

بازدید : 572

آثاری پذیرفته شده در جشنواره نقد…

تاریخ : 1397/11/12

بازدید : 570

© Copyright 2019 | PouyaDesign . All Rights Reserved