اخبار

  • 1
  • 2
  • 3
برگزاری دوازدهمین همایش کشوری ادکا

برگزاری دوازدهمین همایش کشوری ادکا

گزارش تصویری از برگزاری دوازدهمین همایش کشوری اتحادیه ادکا در دانشگاه شهید چمران اهواز، سالن دانشکده کشاورزی       #شروع_برنامه       سخنرانی دکتر کوهی رستمی       سخنرانی دکتر مکتبی       سخنرانی اقای محمد عباسپر دبیر کل ادکا13       سخنرانی دکتر رضایی...

تاریخ : 1401/02/20

بازدید : 1036

دوازدهمین همایش کشوری ادکا

دوازدهمین همایش کشوری ادکا

همایش نقش‌ها، کارکردها و خدمات کتابخانه‌ها و مراکزاطلاع‌رسانی در بحران‌ها   تاریخ برگزاری: یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مکان برگزاری: دانشگاه شهید چمران اهواز، سالن دانشکده کشاورزی  پیوند (لینک) برگزاری: https://www.skyroom.online/ch/libedarekol/adkaconf  زمان برگزاری: شروع از...

تاریخ : 1401/02/11

بازدید : 972

دوازدهمین همایش ادکا(تمدید)

دوازدهمین همایش ادکا(تمدید)

دوازدهمین همایش ملی اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران(ادکا) تمدید می‌شود. عنواننقش‌ها، کارکردها و خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در بحران‌ها محور‌های همایش: محور اول: کتابخانه­‌ها و مراکز اطلاع­‌رسانی در...

تاریخ : 1400/10/14

بازدید : 1338

بازاریابی اطلاعاتی

بازاریابی اطلاعاتی

بازاریابی اطلاعات چیست؟ بازاریابی اطلاعات یعنی ایجاد، ارتقا و فروش اطلاعات که ممکن است به‌ عنوان کسب‌وکاری مستقل مطرح باشد. ۶ دلیل برای ساختن کسب‌وکارهایی بر پایه بازاریابی اطلاعات در این پست برای...

تاریخ : 1400/09/26

بازدید : 1376

مقاله های انگلیسی

مقاله های انگلیسی

در این پست چند وبسایت برای دریافت مقالات انگلیسی رایگان برای شما معرفی شده.لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید http://uilisa.ir/http://adka.blogfa.com/https://www.instagram.com/Uilisa/      

تاریخ : 1400/09/26

بازدید : 1305

کتاب درمانگر

کتاب درمانگر

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران(ادکا) با همکاری کتابخانه­‌ مرکزی استان خوزستان و انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌کند: چگونه یک...

تاریخ : 1400/09/26

بازدید : 1353

پایگاه ایرانداک

پایگاه ایرانداک

راهنمای استفاده از پایگاه داده ایرانداکایرانداک پایگاهی فارسی است و پسوند «داک» از کلمه Document به معنای مستندسازی گرفته شده و به فلسفه شکل¬گیری این پایگاه اطلاعاتی اشاره می‌کند؛ پایگاهی...

تاریخ : 1400/08/18

بازدید : 1400

اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی8

اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی8

راه‌اندازی موسسه‌ای برای ارائه خدمات سنتیاما اگر بخواهیم  از جمله خدماتی را که یک فرد تحصیل‌کرده در این رشته می‌تواند به عنوان شغل سنتی خود در نظر بگیرد، باید به...

تاریخ : 1400/08/18

بازدید : 1248

دوازدهمین همایش ادکا

دوازدهمین همایش ادکا

دوازدهمین همایش ملی اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران(ادکا) برگزار می‌شود. ***عنوان***نقش‌ها، کارکردها و خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در بحران‌ها *محور‌های همایش:محور اول: کتابخانه­‌ها و مراکز اطلاع­‌رسانی در...

تاریخ : 1400/07/18

بازدید : 1652

انتخاب مجله برای مقالات

انتخاب مجله برای مقالات

همان اندازه که نگارش مقاله علمی می­ تواند دشوار باشد، انتخاب مجله مناسب برای چاپ آن نیز سخت است. شما باید موارد مختلفی را برای انتخاب یک ژورنال در نظر بگیرید تا نه تنها...

تاریخ : 1400/07/18

بازدید : 1389

اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی7

اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی7

راه‌اندازی مؤسسه‌ای برای آموزش مهارت‌های تخصصیراه‌اندازی مؤسسات آموزشی برای برگزاری کارگاه‌های کسب مهارت، یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که از طریق آن می‌توان کسب درآمد کرد. این کارگاه‌ها می‌تواند تحت سرفصل‌هایی...

تاریخ : 1400/07/06

بازدید : 1393

نشریه

نشریه

شماره ششم نشریه علمی-تخصصی ادکا(بهار و تابستان۱۴۰۰) منتشر شد.این شماره شامل مقالات مروری، ترجمه و پژوهشی است که توسط اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی ادکا با مدیریت مسئولی آقای دکتر اصنافی، سردبیری...

تاریخ : 1400/07/06

بازدید : 1492

ادکا پلاس4

ادکا پلاس4

گزارش چهارمین گفتگوی صمیمانه با اعضای شورای مرکزی انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم در این گفتگو ابتدا همانند گفتگوهای قبل دبیر اتحادیه به معرفی تاریخچه ادکا...

تاریخ : 1400/06/31

بازدید : 1494

اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی6

اشتغال در علم اطلاعات ودانش شناسی6

بخش ششم اشتغال در علم اطلاعات و دانش شناسی  راه اندازی موسسه ی خدمات پژوهشی خدمات پژوهشی از جمله دیگر خدماتی است که یک فرد تحصیل کرده در رشته علم اطلاعات و...

تاریخ : 1400/06/31

بازدید : 1350

پایگاه ebsco

پایگاه ebsco

ا ابسکو (EBSCO) ناشر مجلات نیست بلکه یکی از اولین و بزرگترین پایگاه‌های جستجوی آنلاین کتاب و مقالات الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مؤسسات درمانی، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی و مدارس است. این...

تاریخ : 1400/06/29

بازدید : 1504

داخلي

استاد ملاطفت

این مطلب توسط دکتر محسن حاجی زین العابدینی به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر رحمت الله فتاحی که در روز چهارشنبه 18 آذر ماه 1388 برگزار شد ارائه کردند و در کتاب گوهر ماندگار منتشر شده است.

 

استاد ملاطفت

(دكتر رحمت‌الله فتاحي)

اولين نقشي كه از استاد در ذهنم زنده می‌شود به يك روز نسبتا سرد پاييز سال 1371 بر مي‌گردد. چهره استاد با آن كاپشن سفيد و آرامش مخصوص به خود، بر سر مزار اخوان ثالث؛ آن وقت، دانشجوي ترم سوم در گروه كتابداري و اطلاع‌رساني مشهد بودم و همه‌اش تعريف و تمجيد از كلاس‌هاي سازماندهي استاد را مي شنيديم كه ما از آن محروم بوديم. كلاس‌هايي كه عصاره تئوري و عملي را با هم داشت. كلاس‌هايي كه دانشجوي آغاز ترم آن با دانشجوي پايان ترم آن متفاوت بود. ما كه اولين دوره كارشناسي بوديم، انگار نيازي به قوت قلب و هويت نداشتيم و هميشه مي‌بايست اين فخر‌فروشيِ بر و بچه‌هاي كارداني را به جهت كلاس درس سازماندهي با استاد به جان بخريم. از اقبال بد، وقتي نوبت به ما رسيد، ديگر استاد نبود. زماني بود كه براي دوره دكتري به استراليا سفر كرده بودند و اين هم يكي ديگر ار خاطرات تلخ آن دوره بود. حتما، همه آنهايي كه حال و هواي ترم‌هاي دوم و سوم دانشجويي را به ياد مي‌آورند، اين حال را درك مي‌كنند كه دنيا در آن زمان، همين يك صدم نمره و نگاه تشويق‌آميز استاد و گاه‌گاهي حرف شيرين يك استاد خوب و مهربان است. حال، تصور كنيد استادي كه سه ترم تعريف و تمجيدش را شنيده‌اي و كلي صابون به دلت زده‌ای كه اگر رشته‌مان اسم و رسم و كلاسي ندارد، در  عوض، استاد خوب و اهلِ دل دارد، ولي او هم به يك‌باره و در نهایت بی‌خبري، روزي مي‌فهمي كه كعبه آمالت رخت بربسته و تو مي‌ماني و يك دنيا دريغ و حسرت كه تنها دلخوشيت هم رفت.

 و باز، چند ماه بعد را به ياد مي‌آورم و آن پاكت نامه مسحوركننده خارجي با آن خطهاي راه‌راه آبي و قرمز دورش كه يك دنيا حرف را از راه بسيار دور به همراه آورد. آن نامه خارجي، جوابي بود كه استاد به نامه‌ام داده بود. برايش نوشته بودم كه چقدر دوست داشتم در كلاس درسش شركت كنم و چقدر حيف كه از فيض حضورش محرومم و در آخر چه كنم و چه كنند تمامي دوستان و همراهانم. و ايشان هم بزرگ‌منشانه نوشته بودند كه بايد پشتكار داشت و تلاش كرد و آرزو كرده بودند كه شاگردانشان را روزي در كسوت استادي ببينند و خواندن يك‌باره نه ده‌باره آن نامه، عادتي شد بسيار ثمربخش در دوران خستگي و بي‌انگيزگي.

و اين نامه‌ها تكرار شد و هر دفعه شيرين‌تر و دل‌نشين‌تر از قبل. اگر چه خط آن نامه‌ها چندان خوش نبود و پاكتها نشان مي‌داد كه چند ماهي در پست زمینی و هوایی آن دوران در راه بوده تا رسيده، اما محتوايش تا بخواهي خوش بود. همه‌اش حرف شيرين و مثبت و يك دنيا انگيزه و سوخت لازم روحي دو تا سه ماه اين دانشجوي به دنبال هويت.و باز در هزارتوي خاطرات، يك نقطه عطف ديگر. ملاقات با استاد در فرودگاه مشهد پس از چند سال و بازگشت از استرالیا. آبان 1387 بود و همايش با شكوه "فهرستهاي رايانه‌اي" كه استاد شخصاً به استقبال ميهمانان مي‌آمدند. و اين اولين ملاقات پس از سالها و بازگشت استاد بود. اگر چه حضور و ملاقات با ايشان مجازي و هر روزه از طريق گروه بحثLIS، كه خود ايشان راه انداخته بودند، صورت مي‌گرفت اما از قديم گفته‌اند "وصف‌العيش، نصف‌العيش".

باري، آن همايش هم خودش حديث مفصلي است هم‌سنگ مثنوي هفتاد من. پس از سال‌ها نخوت و تكرار ملال‌آور حرف‌هاي هفت و نيم در دوازده‌اي (12.5´ 7.5) كتابداري كشور، به يك‌باره همايشي پديدار گشت پر از حرف نو. همايشي كه به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران آن دوران، همان فراخوان و پوستر آن، اولين گام يك دوره آموزشي بود. بسياري از مباحث طرح شده در فراخوان براي اولين بار در فضاي كتابداري كشور مطرح مي‌شد و هر واژه و عبارت آن، خود سرمنشاء حركتي علمي و آغازگر حوزه اي نو در كتابداري كشور شد. به اعتقاد خيلي از دوستاني كه در آن زمان در بطن مسائل علمي كتابداري و اطلاع‌رساني كشور و دنيا بودند، اين همايش سرآغاز تحولي جديد در كتابداري و اطلاع‌رساني كشور شد و خود مي‌تواند يك مبدا تاريخي براي اين رشته به شمار آيد؛ چرا كه خيلي از موضوعات و مباحث علمي طرح شده در همايش، بعدها مسير علمي ويژه‌اي در كشور را بنا نهاد كه سالها بعد، نتايج آن را شاهد بوده و هستيم. علاوه بر آن، بسیاری از چهره‌های علمی جدید و خوش‌آتیه، موفقیت علمی خود را مدیون این همایش می‌دانند. چرا که تا قبل از آن، رسم و عادت بر این بود که اساتید کهنه‌کار و پرسابقه، اوقات و نشستهای همایش‌ها را در اختیار داشته‌ باشند و گاه‌گاهی هم افراد جوان و گم‌نامی، همچون کورسویی در دل آسمان، ظاهر شده و اگر خیلی قوی باشند بمانند والا میدان را رها کنند و کار این همایش‌ها را به اهل همایش‌ها واگذار نمایند. اما در این همایش، در چرخشی دیدنی و بدعتی بی‌سابقه، بسیاری از چهره‌های جوان و حتی دانشجو حضور فعال داشتند و بسیاری از مقالات توسط این افراد ارائه شد و به حق باید اذعان کرد که سرنوشت خیلی از افراد و حتی کتابداری کشور با این همایش متفاوت شده و مسیر جدیدی پیدا کرد.

یک بررسی کوتاه می‌تواند صدق گفتار این بنده را به گونه‌ای آشکار نماید. اگر بررسی کوتاه تاریخی صورت گیرد، متوجه می‌شویم که بسیاری از موضوعات علمی که در طی ده سال گذشته در نوشته‌ها و آثار کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور منتشر شده‌اند، اولین سابقه موجودشان در مجموعه مقالات این همایش است. موضوعاتی چون فراداده (ابرداده)، غنی‌سازی پیشینه‌های کتابشناختی، Z39.50، ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و ... و حتی در بسیاری از موضوعات، هنوز هم بهترین و کامل‌ترین مقالات در آن زمینه‌ها در این مجموعه مقالات وجود دارند و هنوز کهنه نشده‌اند.

این همایش نیز، یکی دیگر از نشانه‌های بلوغ علمی استاد بود؛ که یکی از ویژگی‌های بارز ایشان در دنیای علمی و تخصصی، پیشرو بودن است. قابلیتی که در طول نزدیک به ده سال همکاری با ایشان در انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، بارها شاهد آن بوده‌ام. ایشان در جلسات رسمی یا غیررسمی، گاهی اوقات به موضوعاتی اشاره می‌کردند که بعد از چند ماه و حتی چند سال دیگر، در متون و نوشته‌ها رد آنها را می‌یافتم و متوجه می‌شدم این موضوعی که هم اکنون مد شده یا رواج یافته است را چند وقت پیش، استاد مطرح کرده بودند.

از ویژگی‌های مثبت و بارز دیگر استاد، که همیشه برایم جذاب بوده، اثرگذاری و جریان‌سازی ایشان است. استاد، در هر کجا یا هر زمانی از زندگی، اثرگذاری و جریان‌سازی خود را نشان داده‌اند. یعنی این‌طور نبوده که در مقابل مسائل و اوضاع پیرامون خود بی‌تفاوت باشند، بلکه همیشه فعالانه و با انرژی مثبت فراوان، تلاش کرده‌اند امور را به سمتی که به تعبیر خودشان "عقلانی" است سوق دهند و عجیب که همیشه این اثرگذاری بزرگ را در سطح جامعه تخصصی و غیرتخصصی داشته‌اند. شاهد ماجرا هم جایگاه رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح دانشگاه فردوسی مشهد است. اگرچه اساتید ارجمند بسیاری در دانشکده‌ها و مراکز مختلف علمي كشور مشغول به فعالیت هستند، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، در کمتر دانشگاه و دانشکده‌ای هست که حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، جایگاهی هم‌سنگ وضعیتی که در دانشگاه فردوسی دارد، داشته باشند. و بدون شک، بخش عمده‌ای از این جایگاه مدیون مقام والای علمی استاد و ازخودگذشتگی مدام ایشان است.

هرچه با خود می‌اندیشم که کدام یک از خصایص استاد است که واقعاً جا دارد در ادامه به آن اشارتی بکنم و کدام یک بارزتر است و باید اول بیاید، که نمی‌توانم پاسخی در خور بیابم. از سادگی و خاکی بودن، دقت نظر علمی، پاسخگویی در هر زمان، روحیه طنز، مثبت‌اندیشی، اعتقاد راسخ به فعالیت‌های مدنی و داوطلبانه و ... کدامیک را واقعاً می‌توان در قدم بعدی مورد اشاره قرار داد؟ حرف بسیار است و مجال اندک و هرچه با خود مجاهدت می‌کنم، نمی‌توانم راهی مناسب بیابم، چرا که خصایص بسیار است و اولویت دادن به هر یک بسیار دشوار، و دشوارتر از آن نگفتن در باب این خصایص است.

امّا، یک خصیصه دیگر استاد عزيز دكتر رحمت‌الله فتاحي هست که نمی‌توان درباره ایشان نوشت و به آن اشاره نکرد. این ویژگی پاسخگو بودن ایشان است. خصوصیتی که گاه بسیار باعث زحمت ایشان می‌شود امّا باز هم با اعتقاد خلل‌ناپذیر این مهم را انجام می‌دهند. تا به حال نشده است که به ایشان میل بزنم، تماس بگیرم، چیزی بخواهم و ایشان تا جایی که در توان و امکان داشته در پی رفع آن مشکل یا ارائه پاسخی برنیامده باشند. و جالب‌تر اینکه، گاه چند ماه بعد در مورد آن سوال می‌کنند و نتیجه را جویا می‌شوند. این در حالی است که آنان که استاد را می‌شناسند، می‌دانند چقدر مشغله دارند و از نظر زمانی در تنگنا هستند. امّا با این همه بر سر اعتقاد خویش هستند و هیچ‌گاه خواسته معقولی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

و در پایان یاری می‌طلبم از حافظ عزیز که چنین وصفي از این ماجرا فرماید:

ترا چنان که تویی هر نظر کجا بیند                                   بقدر دانش خود هر کسی کند ادراک

 

محسن حاجي­‌زين­‌العابديني

تهران - ولنجك- مهرماه 1388

اضافه کردن نظر

*نظر:

کد امنیتی
تازه کردن

پربازدیدها

Error: No articles to display

© Copyright 2023 | PouyaDesign . All Rights Reserved